sunnuntai 2. kesäkuuta 2013

Vaihtoon lähtö pähkinän kuoressa

Tälleen loman kunniaksi olisi tiedossa pieni tietoisku tästä vaihtoon lähdöstä! Tässä postauksessa olenkin jo hieman tätä asiaa valoittanut ja kyllähän mä tästä vaihdosta pölisen muutenkin sen minkä kerkeän, mutta laitetaan nyt asiat ihan yhteen postaukseen.

Syyskuussa mä siis lähden Barcelonaan, paikalliseen yliopistoon nimeltä Euroaula Escuela Universitaria de Turismo ja koulutusohjelman nimi on Grado en Turismo eli degree in tourism. Euroaula on Savonian yhteistyökoulu ja oikeastaan tässä on suurin syy, miksi juuri tähän kyseiseen kouluun päädyin. Espanja siis oli mun haaveissa jo iha alusta lähtien, joten tuo yhteistyökoulu oli vaan kirsikkana kakun päälle. Vaihto-ohjelman nimi on Erasmus.

Tähän vaihtoon lähtöön on liittynyt aika paljon paperihommia, mikä nyt oli alusta asti selvää. Ihan ensimmäisenä laitettiin opinto-ohjaajalle sähköpostia siitä, minne haluaisi lähteä ja millon. Sitten tuli alustava haku, joka lähettiin opinto-ohjaajalle ja kv-koordinaattorille. Alustavan haun jälkeen alettiin tehdä varsinaista hakua eli tehtiin Mobility Onlineen (tää on vissiin muillakin käytössä?) tunnuksen, jonne piti täyttää omat tiedot, vaihtomaa ja -koulu yms perustiedot. Siellä Mobility Onlineen sitten ollaan tyrkitty noita papereita koko ajan lisää ja lista näyttäisi tältä:

- Passport photo
- EU Curriculum vitae
- Motivation letter
- Europass language passport
- Transcript of Records (mikähän tää on suomeksi, opintorekisteriote?)

Tässä välissä kv-koordinaattori chekkaili, että kaikki on ok ja hyväksy noi tiedot, jotka myös ilmeisesti lähetettiin vaihtokouluun. Sitten piti syöttää tuonne kurssivalinnat ja jotakin muita lappuja, aina välillä kv-koordinaattori taas klikkaili sieltä ok:ta.

Noiden jälkeen ollaankin oikeastaan siinä vaiheessa, missä mä nyt oon eli Savonia on hyväksynyt mun hakemuksen ja hakemus (ilmeisesti niin nettiversio kuin printattu versio) on lähetetty Euroaulaan. Euroaulaan piti siis tehdä vielä ihan oma hakemus eli printattu versio, johon täytettiin kaikki omat tiedot ja käytännössä nuo kaikki edeltä mainitut + eurooppalainen sairaanhoitokortti skannattuna laitettiin menemään Barcelonaan. Nyt sitten vaan odotellaan, että Euroaula hyväksyisi tuon hakemuksen.

Majoituksesta mä oon kans höpissyt jonkin verran, mutta vaihtoehdot on siis käytännössä opiskelija-asuntola tai yksityinen asunto. Helmikuussa kv-viikoilla Euroaulan rehtori kävi meidän koulussa ja me päästiin juttelemaan hänen kanssaan ja hän sitten sanoi, että kannattaa melkein ottaa se yksityinen asunto, tulee halvemmaksi. Niin on tehneet myös aiemmat vaihtarit eli suunnitelma on, että syyskuun alussa minä ja E lennetään Barcelonaan, otetaan hostellihuone pariksi-kolmeksi yöksi ja niiden muutaman päivän aikana etsitään asunto. Se ei ole kuulema homma, eikä mikään vaan asunto löytyy kyllä helposti, mutta sitä vaan ei kannata täältä asti rueta etsimään vaan se kannattaa käydä paikan päällä etsimässä, ettei tule hommattua sikaa säkissä.

Raha-asioista mä en myöskään jaksa vielä stressata, enkä ole oikeastaan missään vaiheessa stressanutkaan. Mä kyselin jo pääsykokeissa vaihtoon lähtö mahdollisuuksista haastattelussa ja jo siellä sanottiin, että kaikki halukkaat kyllä pääsee vaihtoon ja se ei tuu jäämään rahan takia välistä. Vaihtoon lähtevät saa Erasmus-tukea, joka on noin 250e/kk ja se maksetaan ilmeisesti kerralla tilille ennen vaihtoon lähtöä. Sen lisäksi vaihtari saa ihan normaalisti opintotukea ja asumislisää, joiden lisäksi saa nostaa opintolainaa, mikä on suurempi summa kuin Suomessa opiskeltaessa. Todennäköisesti mä otan vielä tuon opintolainankin, ei tarvitse sitten elää siellä Barcelonassa jokaista senttiä laskeskellen.

Mitäpäs muuta. Niin, noi opintopistejutut. Jos meinaa opintotukea saada niin pitää opiskella vähintään se 5op/kk. Mulla ei nyt näköjään oo täällä vanhempien luona mukana se lappu, missä ne mun kurssit lukee, mutta mä valitsin muistaakseni jonkun 6-7 kurssia, jotka yritän viiden kuukauden aikana tehdä eli mulle tulee yhteensä 25 opintopistettä. Noi kurssivalinnat on tosiaan vaan alustavia ja hyvin todennäköisesti ne muuttuu heti ensimmäisenä päivänä, mutta ne piti jokatapauksessa tehdä.

Eipä mulle kyllä nyt tältä erää tuu tästä aiheesta muuta mieleen, kun ei tämä ole tässä viimeisen kuukauden aikana edennyt oikein mitenkään. Ainut asia, minkä oon tehnyt, oli sen Erasmus-tukihakemuksen lähettäminen. Jossain vaiheessa ilmeisesti pitäisi ilmoittaa Kelalle, että opiskelen seuraavan lukukauden ulkomailla ja opintotoimistoonkin pitäisi vissiin jotakin ilmotella.. Noh, jossain vaiheessa sitten.

Jokatapauksessa, jos jollakin on kysyttävää niin kysykää ihmessä, mä yritän parhaani mukaan vastailla ja auttaa! Mä päivittelen tätä vaihtotilannetta sitä mukaan, kun jotakin uutta tapahtuu ja jos en kerro tarpeeksi selkeästi niin siitäkin saa huomauttaa :D

2 kommenttia:

  1. Barcelona on ihana paikka! Kävin siellä viime syksynä lomamatkalla ja nyt haluan jo takaisin. Taskuvarkaita kannattaa kyllä varoa!! Jos ehdit/jaksat/viittit niin käy katsomassa meidän blogi ja kommenttiakin saa toki heittää! Oon itse jokin aika sitten kirjoittanut Barcelona-aiheisen postauksen, jonka sisältö on ehkä kuitenkin hieman ylimalkainen : D

    http://ikavaunelmia.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon kans kamalasti kuullu kehuja Barcelonasta ja maltan tuskin oottaa, et pääsen sinne itekkin :D Noista taskuvarkaista oon kyllä kuullu tosi paljon, saa nähä, miten niitä osaa siellä varoo.. Jeps, mäpä käyn kurkkaamassa :)

      Poista