keskiviikko 19. kesäkuuta 2013

No hablo español

Kaksi päivää töitä takana ja vähän kyllä on voimat poissa. Työ sinänsä ei oo mittään älyttömän raskasta, mutta kaipa se kaikki uuteen totuttelu sitten vie voimia pois. Ei jaksaisi iltaisin lähteä mihinkään, vaikka harmittaakin, että on täällä asti, mutta sitten on vain sisällä. Viikonloppuna oon onneksi vapaalla niin kerkeää kyllä kierrellä ympäriinsä.

No, jokatapauksessa. Töissä on ollut ihan kivaa ja varmaankin ensi viikolla teen jonkinlaisen postauksen mun työpäivistä. Aika vaihtelevaa työtä kylläkin teen, mutta yritän kuitenkin saada jotakin aikaiseksi, kun tämmöstä postausta pyydettiin. Tähän mennessä oon laitellut Fuengirola lehteen tulevia ilmoituksia ylös, siivoillut, vahtinut kirpputoria, vahtinut kahta korjaajaa ja käynyt pesemässä pyykkiä itsepalvelupesulassa. Ja tuosta pesulasta haluaisinkin kertoa..

Meillä on siis töissä sauna, josta voi varata saunavuoron. Mä kävin tänään pesemässä pyykkejä siellä itsepalvelupesulassa ja enhän mä semmoista ennen ole tehnyt. Kävin maksamassa sen pesuvuoron ja ensinnäkään kassatyttö ei puhunut englantia. No, hoin vaan lavadoo ja grandee nii päästiin lopulta yhteisymmärrykseen. Hupi tosin alkoi, kun menin sinne pesukoneille.

Siellä kuulema yleensä ei ole ketään, mutta tietenkin tänään mun nöyryytystä oli todistamassa viisi espanjalaista. Siellä on kahta eri kokoa olevia koneita, 7kg ja 14kg. Mun piti ottaa toi jälkimmäinen, mutta ne kummatkin isommat koneet oli varattuja. Jäin sitten odottelemaan ja kohta ne kaikki viisi espanjalaista papatti mulle kilpaa, yritti vissiin neuvoa, miten sitä pyykkiä pestään ja enhän mä tietenkään ymmärtäny. Mä sitten istuin siellä ihan orpona ja mietin, että mitä hittoa tapahtuu, kun ne kaikki tuijotti ja yritti vähän väliä puhua.

Lopulta sitten yksi niistä koneista vapautui (mitä mä en tietenkään huomannut) ja yksi niistä alkoi sitten huudella mun suuntaan juttua tyyliin, hey tú, aqui. Siinä sitten nyökyttelin päätäni ja hoin graciasta ja aloin tunkea pyykkejä koneeseen. Luojan kiitos ei tarvinnut jäädä sinne odottelemaan niitten pyykkien pesua vaan lähdin takaisin Centroon ja kun myöhemmin palasin laittamaan ne pyykit kuivausrumpuun (ja myöhemmin hain vielä pois) niin siellä ei ollut enää ketään.

Espanjaa pääsin myös kuulemaan lisääkin tänään, kun olin tavallaan vahtimassa kahta espanjalaista korjaajaa, jotka ei tietenkään puhunut englantia. Istuin niitten kanssa aika pitkään ja kyllä ne aina välillä tuli höpisemään ja vaikka kuinka yritin sanoa, että en puhu espanjaa niin eihän ne ymmärtänyt. Osasin mä aina välillä vastata jotakin, mutta suurimmaksi osaksi mun osalta se oli semmoista si si, vale vale höpinää.

Vaikka täällä siis onkin paljon suomalaisia ja muita skandeja niin kyllä täällä espanjaakin kuulee todella paljon. Ihan hyvää harjoitusta Barcelonaa varten, jos nyt edes vähän kerkeäisin oppia tuota kieltä tämän kesän aikana. Kovasti kyllä yritän käyttää sitä aina kun vain mahdollista, vaikka taidot ei mittään huippuluokkaa vielä olekkaan. Ehkä se tästä pikkuhiljaa...
 



 

6 kommenttia:

  1. Siitä se kielitaito kehittyy, kun joutuu pakon alla käyttämään sitä! Hyvä, tsemppiä! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niimpä, onneksi sitä kieltä on pakko käyttää täällä :D Kyllä mä todellakin haluan oppia puhumaan espanjaa (oon ihan kateudesta vihree esim. mun pomolle, joka puhuu sujuvaa espanjaa!) ja eiköhän se tosiaan tästä ajan kanssa :)

      Poista
  2. varmaan aika jännittävä toi pesulaseikkailu, ainaki ittee ois kuumotellu kielitaidottomuus :---D

    aivopesu.blogspot.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun tunnetusti huono pokka petti viimeistään siinä vaiheessa, kun yksi noista rupes laulamaan espanjaksi radion tahtiin... Nojoo, vähän kyllä kuumotti, kun en oikeesti osannut sanoa mittään, tuli nii idiootti olo :DD

      Poista
  3. Mutta sehän on juuri parasta että joutuu väkisin yrittämään vieraalla kielellä puhumista! Silleen sitä just oppii :) Ja aika nopeesti vielä, jos vaan ahkerasti ite yrittää kommunikoida. Voi olla että alussa saa aika paljon ihmetystä ja naurua osakseen kun yrittää sönkkää jotain mut kyllä se siitä sit kehittyy :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nojoo, tottahan tuo :D Ja kun täällä ei oo oikeesti muuta vaihtoo kuin yksinkertaisesti opetella puhumaan espanjaa niin luulisi, että tuo kieli jää päähän nopeasti :) Ainakin niin mä yritän toivoo.. :D

      Poista