lauantai 15. kesäkuuta 2013

Lentopelon kohtaamiseen enää pari päivää

No joko jännittää?

Jos tuota kysymystä kuuli paljon jo joskus keväällä niin nyt sitä kuulee vielä vähän enemmän. Ei mua jännitä. Miksi jännittäisi? Mulla on lennot, asunto ja harjoittelupaikka tiedossa. Tiedän, mistä lähden ja mihin aikaan, tiedän suurinpiirtein, minne saavun. Espanja on kiinnostanut mua jo vuosikausia ja sitäpaitsi, Fuengirola vilisee suomalaisia. Jopa mun varaama hostellihuone on suomalaisten omistama. Mun tulevan harjoittelupaikan nimi on Centro Finlandia – siellä, jos jossain puhutaan suomea. Jos paniikki iskee niin aivan tasan taatusti apua.

No, totuuden nimissä, enhän mä olen manner-Espanjassa käynyt, enkä voi väittää, että tiedän, mikä mua siellä odottaa. Odotuksia ja oletuksia mulla on, mutta kaikkea sitä mä en ole nähnyt ihan omin silmin. En mä silti osaa jännittää vielä tässä vaiheessa. Enemmän se jännittäminen on semmoista positiivista odottelua. Mä oon halunnut tätä jo niin pitkään ja mun matka on kahden yön päässä – ei kai tästä nyt mitään stressiä tarvitse ottaa!

Vaikka mua ei jännitäkkään niin mä tiedän, millainen mä tulen olemaan maanantaina, varsinkin lentokentällä. Jokainen mun kanssa matkustanut tietää, että mä olen lentokentällä on ihan kamala. Haluaisin väittää, että mä olen matkustamisen myötä vähän rauhoittunut, mutta empähän menisi väittämään... Toisinaan jopa Kuopion lentokenttä (!) nostaa ihon kananlihalle. En mä lentokenttiä pelkää, mä vaan.. No en tiiä oikeastaan itsekkään. Jostain syystä musta tulee lentokentillä ihan hysteerinen panikoija, joka juoksee suunnasta toiseen päättömänä kanana ja hermoilen joka asiasta. Jopa siellä Kuopion kentällä. Rauhallisimmillani oon ollut lentokentällä, kun lähdettiin joskus äitin ja siskon kanssa Kanarialle ja mä join ennen koneeseen menoa pari karpalosiideriä. Kummasti rentoutu olo.
 
Yksi syy tähän lentokenttähysteeriaan on todennäköisesti semmoinen kiva pieni fakta, että mä pelkään lentämistä. Ensimmäisen kerran mä olin lentokoneessa 14-vuotiaana ja sillon muistaakseni istuin alkumatkan paperipussi sylissä ja yritin olla oksentamatta. Yhä nykyäänkin lentokoneeseen mennessä mun kädet tärisee ja paniikki nostaa päätään viimeistään koneen noustessa ilmaan. Oikeastaan se nousu on ihan se pahin. Silloin mä yleensä kuuntelen musiikkia, suljen silmät ja kuvittelen olevani jo perillä. Abivuoden lukulomalla lähdettiin taas Kanarian lomalle ja lentokoneessa nousun aikana mä luin psykologin kirjaa – tuntui lähes ironiselta lukea itsensä psyykkaamisesta samalla, kun pelotti ihan helv... hirveästi.
 
Pahin lentokokemus oli kyllä ehdottomasti Helsinki-Kuopio välinen matka muutama vuosi sitten. Oltiin tultu serkun kanssa Teneriffalta ja meillä oli Helsingistä lento takaisin Kuopioon. Se kone oli niin kamala pieni koppi, oli yö, kone tärisi ihan hulluna. Mä istuin pää polvissa, pidin käsiä korvilla ja silmiä kiinni – ei ollut yhtään hauskaa. Lento ei onneksi kestänyt kauaa, mutta sitäkin hirvempää se oli. Nykyään taitan tuon matkan ihan suosiolla junalla.

Maanantaina pitäisi matkustan pitkästä aikaa yksin ja vieläpä ensimmäistä kertaa Ryanairilla. No, kuhan kone pysyy ilmassa ja pääsen Malagaan asti niin kaikki muu on yhdentekevää. Lentomatka ei ole onneksi pitkä, joten ehkäpä minä selviän tuosta matkasta ihan kunnialla ja sitten ei taas tarvitse matkustaa vähään aikaan.

Sain muuten sen laukunkin pakattua eilen – oli ihan kamalaa karsia omia vaatteita ja miettiä, että mitä mä oikeasti haluan käyttää seuraavien kuukausien aikana, mutta yllättävän vähän sitä vaatetta laukkuun lopulta päätyi. Lohduttauduin ajatuksella, että Fuengirolassa on kyllä varmasti myös vaatekauppoja ja jos ei ole (miksi ei olisi?) niin onhan siinä vieressä Malaga, käyn sitten sieltä ostamassa, mitä tarvitsen.

8 kommenttia:

  1. Oon nyt lueskellu sun kirjoituksia ja kivalta blogilta vaikuttaa! Mulla on myös semmonen pieni haave mennä Fuengirolaan töihin ihan vaikka suomalaiseen puhelinmyyntifirmaan, kun niihin on aika paljon paikkoja auki. Ainut vaan, etten oo koskaan käyny ulkomailla enkä lentänyt ja ajatus on aiemmin pelottanu, mutta nyt mietin, että voisin sittenkin uskaltaa. En ehkä yksin, mutta jonkun kaverin kanssa. Oisko sulla antaa vinkkejä, mistä sivuilta lentoja saa edullisimmin ja mistä voisi vuokrata asunnon kuukaudeksi tai kahdeksi?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla, että oot viihtyny täällä mun toilailujen parissa! :D Mä kyllä sanosin, että jos yhtään houkuttaa lähteä, niin kyllä se ehdottomasti kannattaa, koska hyvin todennäköisesti myöhemmin sua kaduttaa enemmän se lähtemättömyys kuin se, jos sä lähdet. Mäkin jahkailin tän asian kanssa niin pitkään ja kyllä mua ois harmittanu ihan hirveästi, jos en ois suostunu lähtemään. Sillon kun mä etin lentoja niin mä käyn paljon skyscanneria, ebookersia ja poptravelia. Skyscannerin kautta mä sitten oman lentoni löysin eli hintaa sille tuli 88e + 35e laukusta (Ryanair). Norwegianilla on myös aika paljon halpoja lentoja, mutta suurin osa niistä koukkuu milloin minkäkin maan kautta ja konetta pittää vaihtaa. Suoriakin lentoja löytyy, mutta hintaa niillä oli yleensä 200 eurosta ylöspäin ja osaan halvimmista lennoista kuului vaan käsimatkatavarat.

      Asunnosta mä sanosin sen verran, että se kannattaa etsiä paikan päältä. Tästähän mulla ei vielä ole kokemusta, mutta näin mä olen kaikilta kuullut ja kaikki on näin suositellut. Ja noin mä sitten Barcelonassa aion tehdä. Eli siis ottaa vaikka hostellista huoneen pariksi yöksi ja sitten paikan päällä kyselee ihmisiltä, että kenellä olisi asunto vuokrattavana, aivan taatusti löytyy joku. Jos taas ei aio olla kuin sen kuukauden tai pari reissussa nii kannattaa myös kysellä hostelleilta huonetta, ellei siis välttämättä halua omaa asuntoa. Mä meen hostelliin, maksan siitä kuukaudelta non 480e ja siihen kuuluu sähkö, vesi, kaasu, netti, siivous kerran viikossa, aamupalat ja liinavaatteet. Asunnon vuokratessaan siihen ei yleensä kuulu kuin vesi ja samalla joutuu maksamaan puolen kuun vuokran + välityspalkkion. Jos kuitenkin asunto houkuttelee enemmän niin aika paljon ilmoituksia löytyy Fuengirola lehden nettisivuilta. Tai siellä on siis verkkolehtenä tuo Fuengirola lehti ja siellä jossain lehden loppupäässä on "vuokrattavana" osio, ja mäkin sieltä laittelin viestiä aika moneen ilmoitukseen.

      Huh, tällehän viestille tulee nyt pituutta! Mutta siis, jos haluut vielä kysellä asiasta enemmän nii kysele ihmeessä, mä osaan tästä aiheesta puhua vaikka kyllästymiseen asti :DD

      Poista
    2. Kiitti vinkeistä! Laitoin eilen työhakemuksia mm. Ruotsiin, Sveitsiin ja Englantiin lastenhoitajaksi suomalaisiin perheisiin. :)

      Poista
    3. Oi vitsi, vähän kiva! Kerrohan sit, jos jostain tärppää! :)

      Poista
  2. Vaikuttaa mielenkiintoiselta blogilta, joten jään seurailemaan! Tää onkin just mulle sopiva, kun itsekin oon aatellut lukion jälkeen matkailualaa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tervetuloa seuraamaan! :) Suosittelen kyllä matkailualaa lämpimästi, on tosi mukava ja mielenkiintoinen ala opiskella :)

      Poista
  3. Olipas hauska lukea että matkailualan ihminen (tai ainakin sellaiseksi pyrkivä), joka pelkää lentämistä! :) Jotenkin ironista, tosin hyvin samaistuttavaa mun puolelta, itekkin RAKASTAN ylikaiken matkustamista, mutta en kyllä sitten yhtään siitä lentomatkasta. Joskus se vaa on nii et päämäärä on oikeesti parempi ku se matka, vaiks toisinkin on monesti väitetty monesta asiasta :) Jään tätä blogia kyllä lueskelemaan, raikkaan erilainen mun blogilistoille! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvaa mikä on vielä ironisempaa? Se, että mä haluan työskennellä lentokentällä :DD Toi on kyllä totta, päämäärä on se paras osuus ja toki se matkustaminenkin on omalla tavallaan kivaa, mutta mä oon semmonen stressi-erkki, että ei oo varmaan toista samanlaista nähty... :) Mutta kiitos kovasti ja tervetuloa seuraamaan! :)

      Poista