torstai 27. kesäkuuta 2013

Toivepostaus: matkailualan opiskelut

Viime viikon puolella tulin luvanneeksi, että teen postauksen aiheesta matkailualan opiskelu ja kerta tämä blogi mun opiskeluista kertoo niin tottakai mä semmosen teen. Aiemmin oon vähän valoittanut termiä restonomi, mutta ehkä mä voisin kertoa vähän konkreettisemmin näistä opinnoista.

Tosiaan, mä opiskelen Savonian ammattikorkeakoulussa ja vastoin yleistä käsitystä, kyllä, se on ammattikorkeakoulu. Hirmu monet on tullut kysymään, että opiskelenko mä ammattikoulussa, ei, en opiskele.

Ammattikorkeakoulusta siis löytyy matkailu- ja ravitsemisala, josta sitten valitaan koulutusohjelmaksi joko matkailu tai hotelli- ja ravintola. Mä oon tuossa matkailussa. Tässä kohtaa voisi sanoa, että kumman tahansa valitsetkaan, niin joudut käymään jonkin verran myös toisen koulutusohjelman kursseja. Kummallakin koulutusohjelmalla on myös yhteisiä opintoja – toisin sanoen, koulutukseen kuuluu yhteiset opinnot, koulutusohjelma kohtaiset ja syventävät opinnot.

Yhteisiä opintoja on esimerkiksi suullinen ja kirjallinen viestintä, kielet (englanti, ruotsi ja ranska/saksa/espanja/venäjä, jälkimmäiset siis Savoniassa, muista kouluista en tiedä), matematiikka, asiakaspalvelu, yritystoiminnan perusteet ja niin pois päin. Koulutusohjelmakohtaisia opintoja on esimerkiksi matkailun ja majoituksen perusteet (matkailu) ja ravitsemusosaamisen perusteet (hotelli- ja ravintola). Noihin syventäviin sitten otetaan omia haluamiin kursseja, esimerkiksi hotellien varausjärjestelmää, keittiökursseja, tapahtumatuotantoa ja meillä Savoniassa on vaihtoehtona Venäjä-opinnot. Savoniassa Venäjää painotetaan muutenkin todella paljon, koska kuten varmaan kaikki tietää, Suomessa riittää venäläisiä matkailijoita.

Moni asia on tullut yllätyksenä, niin positiivisessa kuin negatiivisessa mielessä. Yllätyksiä oli esimerkiksi keittiökurssi ja järjestyksenvalvojakurssi. Mä en todellakaan tiennyt, että me matkailijat joudutaan keittiöön ja vaikka mä ootinkin sitä vähän kauhulla, oli se yllättävän kivaa. Keittiötunnit meillä oli toisessa jaksossa, oltiin aina kerran viikossa 12-17 keittiössä, jossa sitten tehtiin ruokaa ja lopulta saatiin itse syödä ne ruuat. Kurssiin myös kuului mm. ruokalistan suunnittelu ja gastronomian historia tehtävä, jonka takia kaikki repi vuorotellen hiuksia päästään. Järjestyksenvalvojakurssi kesti muistaakseni myös nelisen tuntia ja kurssiin kuului itsepuolustustunnit. Niiden tuntien aikana siis harjoiteltiin esimerkiksi sitä, mitä tehdään, jos joku tulee kuristamaan. Mielenkiintoinen kokemus sekin :D

Positiivista on ehdottomasti se, miten paljon kieliä ja kansainvälisyyttä painotetaan. Meillä kannustetaan lähtemään ulkomaille ja kenellekään sen ei pitäisi ainakaan rahasta jäädä kiinni. Meillä on myös vaihto-oppilaita, kansainvälisiä kursseja ja tapahtumia sun muuta mukavaa. Meidän opiskelijayhdistys myös järjestää paljon erilaisia tapahtumia, jotka on aina ollut mukavia. Esimerkiksi meidän ensimmäisen vuoden aikana vietettiin kaupunkisuunnistusta, haalarikastajaisia, keilaustapahtumia, baari-iltoja, peli-iltoja ja vuoden lopuksi hienot Hollywood aiheiset päättärit.
 
Kurssit on tosi erilaisia. Edellä mainittujen lisäksi ollaan myös maisteltu viinejä, tehty oikeasti isoja ryhmätöitä ja pidetty näytelmiä. Noi näytelmät oli ainakin mulla suullisessa viestinnässä ihan kauhun paikka ensimmäisessä jaksossa, mutta kaikesta selviää ja jos tuosta ei muuta iloa ollut niin turha ujous ainakin hävisi :D Ja ehkä toi jopa lähensi meidän luokkaa tai auttoi ainakin tutustumaan paremmin silloin heti alussa.

Kauheasti mä en haukkumaan halua rueta, mutta toki meidänkin koulussa on ne huonot puolensa. Keväällä meillä oli tosi paljon tekemistä, mutta se olikin se ensimmäinen vuosi. Mun kohdalla sitä tekemistä myös oli senkin takia niin paljon, koska mä itse haalin sitä puuhailtavaa niin kamalan paljon. Jos ei halua osallistua ihan joka juttuun niin tottakai sitten on rennompaa.

Kevään aikana myös vähän kirosin, että en kyllä hakisi tähän kouluun uudestaan, mutta nyt kun ensimmäinen vuosi on takana niin enköhän mä tekisi saman valinnan uudestaan. Matkailuala on tosi jees ja ainakin nyt mä oon enemmän kuin tyytyväinen, kun oon koulun ansiosta päässyt tänne Espanjaan.

Niin että semmosta. Jos nyt jotakin oleellista jäi puuttumaan niin kysellä saa! En vaan jotenkin osaa ajatella asiaa nyt niin kamalan tarkasti, varmasti unohdin jotakin, mitä piti kertoa :D
 

Keittiötunnit - nam!


Viinitietouden tunti ja viineihin tutustuminen

 
Tämän piti tulla meidän esitelmään, mutta lopulta pokka ei sitten riittänyt... Kuva otettu täältä. Aivan mahtava sivu, kannattaa tutustua!
 

8 kommenttia:

  1. Kuullostaapa kivalta toi koulutus, jotenki tosi semmoselta että oppii paljo hyödyllisiä taitoja :) Eikä kokkauskurssi tekis ainakaan mulle pahaa :D


    ❤: http://kehvelijehnakas.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, tää on vähän tämmönen yleispätevä koulutus, kun on ruuanlaittoo, liiketaloutta, asiakaspalvelua, ensiapua, järkkärijuttuja, viinejä... :D Tosiaankin siis oppii kaikenlaista, mistä on hyötyä. Ja joo, itekkin kyllä opin aika paljon kaikkee uutta tuolla keittiötunneilla, että ei se ahertaminen todellakaan hukkaan mennyt! :D

      Poista
  2. Mielenkiintonen postaus! :)

    http://ellanooran.blogspot.fi

    VastaaPoista
  3. Jes kiitti tästä tosi paljon! Täähän avarsi mua paljon enemmän mitä opon puheet. :D Kaks kysymystä mulle tuli mieleen.. ensimmäinen: millasta matikkaa siellä opiskellaan? (XD) ja toinen: sitten, kun valmistut niin mihin kaikkeen sulla periaatteessa on valmiudet sitten työllistyä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä mittään, kiva, että oli apua! :) Matikkaa mulla on ollut yhden kurssin verran, semmonen ihana kurssi nimeltä talousmatikka. Siellä oli prosentteja, kannattavuuksia, ALVia ja kaikkea muuta kivaa. Mun matikkapää on ihan toivoton (lukion päättötokarissa 5) ja mähän en päässyt ensin koko kurssia läpi ja aattelin, että mun koulu tökkäs nyt tähän, mutta sitten kävin uusimassa ja vetäsin siitä nelosen (asteikolla 1-5)! Eli jos mun matikkapäällä pääsee tuon kurssin läpi nii kuka tahansa pääsee :D Myöhemmin tulee muistaakseni jotaki kannattavuuslaskuja sun muuta, en nyt tähän hätään muista, että mitä ne kurssit oli... Talouden puolella kuitenkin pitkälti pysytään.

      Tätähän meille hoetaan koulussa koko ajan: me voidaan työllistyä mihin vaan! ;) Käytännössä siis voi hakea mihin tahansa, mikä vähänkään viittaa matkailuun. Tällä hetkellä mä oon työharjoittelussa tämmösessä info-pisteessä, mutta mahdollisuuksia on lähteä hotelleihin, ravintoloihin, kahviloihin, pitopalveluihin, tapahtumien järjestämiseen, matkatoimistoihin.. Mihin oikeastaan vaan ikinä keksiikään. Restonomithan koulutetaan esimiestehtäviin, mutta eihän kukaan tietysti koulusta heti mikskään hotellin johtajaksi pääse, mutta johtajuuteen kuitenkin niin sanotusti pyritään :) Mä en vielä ite oikein tiiä mikä musta tulee, lentokentät ja hotellit kiehtoo eniten, samoin tapahtumien järjestäminen. Saa nyt nähä, mitä sitä keksii :D

      Poista
    2. Ai että ihanaa, koko ajan alkaa vaan enemmän tuntua siltä, että tää alahan vois sopia mulle hyvinkin! Kiitti paljon näistä infoista. :)

      Poista
    3. Ole hyvä vaan! :) Jos vielä jotakin kysyttävää herää mieleen niin kysy ihan millon vaan :)

      Poista