lauantai 4. toukokuuta 2013

Kv-tuutorointia

Joskus aikoja sitten kirjottelinkin siitä, että voisin joskus kertoa tästä kv-touhusta enemmän. Mä olen siis yksi restonomiopiskelijan kv-tuutoreista, joka tarkoittaa kansainvälistä tuutoria. Mä tiesin jo syksyllä kouluun tullessa, että tässä on semmonen juttu, mihin mä haluan rueta, jos vaan mahdollisuus tulee ja talvellahan semmonen sitten tuli, kun alettiin etsiä uusia ihmisiä kv-tuutoreiksi.

Alusta alkaen mä oon ollut suhteellisen paljon mukana tässä kv-touhussa ja kaikenlaista on tullu tehtyä. Ensimmäiseen kunnon hommaan mä ilmottauduin jo ennen joulua. Meille oli tulossa kaksi vaihtaria ja heille tarvittiin kaksi ns. henkilökohtaista tuutoria. Mä lupauduin toiselle heistä tuutoriksi ja ihan mukavaa hommaa on ollut. Ennen S:n ja C:n (S on tämä ”mun vaihtari”) saapumista Suomeen mä yhdessä S:n toisen tuutorin katsomassa hänen tulevan asunnon, vein sinne joitakin tavaroita, laiteltiin huone kuntoon ja niin pois päin. Heidän saapumispäivä haettiin sitten S kentältä ja vietiin hänet omalle asunnolleen.
 
Myöhemmin sitten ollaan auteltu S:ää erilaisissa asioissa, kuten bussiaikatauluissa ja koulujutuissa. Nyt kun S ja C on ollut Suomessa jo pidempään, musta tuntuu, että kumpikin tuntuu Kuopion paremmin kuin minä itse :D Nykyään nähdään heidän kanssa vähän harvemmin, kun he eivät ole samalla kampuksella kuin minä, mutta törmätään kyllä toisiimme muutaman kerran kuukaudessa ainakin. Viimeksi nähtiin vappuna.

Mitäs muuta mä sitten olen tehnyt? Kerran huvikseni lupauduin, että voin lähteä kertomaan meidän koulusta lukiolaisille ja nähtävästi mä oon jäänyt sille tielle, sillä nyt niitä koulukäyntejä ja tuutorointeja on kerääntynyt jo neljä kappaletta. Viimeisin niistä oli eilen. Ihan hauskaa touhua sekin, mä oon sen verran puhelias ja varsinkin, kun saan puhua itselleni mieluisasta aiheesta niin se puhuminen on mukavaa. Yleensä on vielä sattunut olemaan mukavia opiskelijoita kuuntelemassa ja melkein joka kerta sieltä yleisön joukosta on tullut kysymyksiäkin :)

Kv-tuutoroinnin puitteissa oon tehnyt myös muita juttuja. Parisen kuukautta sitten meillä oli kansainvälisyysviikkokoulussa ja meillä oli käymässä ulkomaalaisista yhteistyökouluista luennoitsijoita. Yksi näistä luennoitsijoista oli mun tulevan Barcelonan koulun rehtori ja mä sekä E päästiin juttelemaankin hänenkin kanssaan. Ajateltiin, että saadaan jutella hänen kanssaan korkeintaan joku 10-15 minuuttia, mutta siinä kävi kuitenkin niin, että höpistiin vähän päälle tunti :D Oikein mukavan oloinen tyyppi ja hän toivotteli meidän tervetulleeksi heidän kouluun! Saman viikon aikana myös päädyin esittelemään koulua parille belgialaiselle rehtorille ja se oli kieltämättä mielenkiintoinen kokemus, kun meidän kielitaidot ei meinannut ihan yksiin mennä.. No, tulipahan kokeiltua :D

Välillä tämä tuutorointi on myös ihan kaikkea muuta kuin voisi sen luulla olevan. Parin viikon päästä meillä on tulossa koulun päättäjäisjuhlat ja jotenkin tässä kävi niin, että mä olen siellä myymässä lippuja. Okei, tunnin ajan vaan, mutta kuitenkin. Kyllä sitä vaan itsensä löytää aina välillä mitä erikoisimmista jutuista, mutta en todellakaan valita, sillä itse mä tähän hommaan pääni pistin ja halusinkin päästä tekemään kaikkea uutta ja hauskaa. Viime viikolla meillä oli muuten myös kv-tuutoroitten koulutus ja oikein mukava päivä oli sekin, kun pääsi tutustumaan eri koulutusalojen kv-tuutoreihin!

Jos joku siis suunnittelee, että voisi rueta tuutoriksi, mutta ei ole varma asiasta niin voin sanoa, että suosittelen lämpimästi ja käsi sydämellä!

Ps. Muutto onnellisesti takana! Ja tänään kannustetaan Suomi voittoon, vai mitä? ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti