lauantai 4. toukokuuta 2013

Hauskaa vappua?

Mä mietin tosi pitkään, haluanko mä julkaista tämän tekstin tai ylipäätänsä haluanko edes kirjoittaa tästä, mutta menkööt nyt sitten. Toivon mukaan edes jonkun silmät avautuisivat.

Tämä aihe ei liity mitenkään matkailuun tai vaihtariuteen. Jos tämä on kuitenkin pakko johonkin liittää niin sanotaan sitten, että tämä liittyy opiskelijaelämään, koska tämä juttu tapahtui vappuna, jolloin minä olin haalarit jalassa ja yo-lakki päässä viettämässä kivaa päivää muiden opiskelijoiden kanssa.

Tilanne on siis seuraavanlainen: minä ja E ollaan istumassa rannalla, kun meidän lähettyville tulee pyörimään muutama teini. Ikää taatusti reippaasti alle 18, epäilisin, että ikähaarukka keikkui joissain yläasteen puolella. Me jutellaan rauhassa ja mainitaan siitä, että harmi, kun niin monet alaikäiset juo ja suurin osa vielä esittää, että ovat humalassa. Tiiättehän te, sen näkee. Kun pyöritään yhdessä ja huudellaan ”mä oon niin kännissä!” juttuja, eikä olla korkeintaan tehty muuta kuin nähty siideritölkki. Tämän aiemmin mainitun porukan eräs tyttö sitten kuulee meidän jutut ja kohta sieltä suunnasta kuuluu seuraavat sanat: toi vitun läski dissaa mua. Vitun läskit dissaa mua!
 
Tommosissa tilanteissa mun suu ei tunnetusti pysy todellakaan kiinni ja huusin takaisin, että mitäpäs jos pikkuneiti pitäisi suunsa kiinni. Tietenkään se ei pysynyt, ei tietenkään. Me jatkettiin omia juttujamme, mutta kyseinen pikkuneiti jatkoi huutelua ja mölinää, sen kaveritkin jo sanoi sille, että nyt se suu kiinni. Vitun läskit – juttu jatkui edelleen ja lopulta mä avauduin tälle neidille asiasta vähän kovemmin sanoin, koska mulla meni oikeasti hermot. Lopulta me lähdettiin paikalta pois, koska kohta olisi taatusti ollut siiderit niskassa.

Jotta hupi ei loppuisi tähän, myöhemmin mentiin baariin X ja istuttiin siellä jossain vaiheessa ihan rauhassa pöydän ääressä. Meitä vastapäätä tuli istumaan muutama miespuolinen henkilö, joiden kanssa ei vaihdettu sanaakaan. Yhtäkkiä huomasin, että kyseiset jätkät tuijottaa meitä ja toinen alkaa huutaa rumat huorat! Haistaa paska huorat! Noiden sanojen jälkeen kyseiset herrasmiehet räjähtää nauruun ja lähteevät paikalta pois. Ei nähty näitä tyyppejä uudestaan.

Kysymys kuuluu, mitä ihmettä? Mitä ihmisten päässä liikkuu? Minkä takia pitää tulla haukkumaan ventovieraita ihmisiä? Ihan vain ilkeyttään? Mä en vain pysty ymmärtämään ja olisi ihan mielenkiintoista kuulla, että miksi ihmiset tekee tämmöisiä asioita.

Mun itsetunto ei kokenut kolausta kummankaan tapahtuman takia ja kummallekkin tapahtumalle olen nauranut niin kyseisenä iltana kuin jälkeen päinkin vedet silmissä, mutta silti samalla mä olen miettinyt tätä asiaa enemmänkin. Jos tuota läski-settiä oltaisi tultu heittelemään mulle esimerkiksi muutama vuosi sitten, mä olisin ihan taatusti ottanut ne sanat itseeni ja pahoittanut mieleni. Aivan taatusti olisin seisonut peilin edessä ja miettinyt, että mikä mussa on vikana, kun tuntemattomat tuolla tavalla tulee huutelemaan. Ja kun mä tätä asiaa ajattelin, aloin myös miettiä sitä, että jos mä olisin loukkaantunut nuorempana niin aivan taatusti joku saattaisi loukkaantua nyttenkin tuommoisista puheista.
 
Mä en siis jaksanut tuommoista ottaa itseeni, mutta entä jos nuo sanat olisi sanottu jollekkin, jolla on oikeasti itsetunto-ongelmia? Jonkun vappu olisi taatusti mennyt pilalle ja itsetunto olisi ollut koetuksella. Yhtä hyvin nuo sanat olisi saatettu huutaa jollekkin syömishäiriöiselle, joka saattaisi noiden sanojen takia tälläkin hetkellä jättää syömisen väliin, koska joku tuntematon tyttö tuli haukkumaan. Ajatteleeko tuommoisten heittelijät yhtään muiden tunteita? Toki tämäkin tapahtuma voidaan pistää nuoruuden ja ilmeisesti myös humalan piikkiin, mutta ei se mun mielestä mikään tekosyy ole suorastaan tyhmyydelle.

Tämän tekstin pointti nyt jokatapauksessa on se, että välillä kannattaisi pysähtyä miettimään, mitä sieltä suustaan päästää. Jokainen saa olla just sellainen kuin huvittaa ja siihen ei pitäisi kenenkään puuttua millään tavalla. Jos itsellä on hyvä olla itsensä kanssa niin sen pitäisi olla enemmän kuin tarpeeksi ilman, että joku tuntematon ihminen tulee haukkumaan läskiksi, rumaksi, huoraksi tai miksikään muuksi yhtä loukkaavaksi.

Ja loppuun vielä semmoinen maininta, että tiedän kyllä, että mulle on tätä painoa kertynyt enemmän kuin normaalipainon verran. Olen kuitenkin koko ajan tekemässä asialle jotain ja tähän mennessä olen karistellut kiloja menemään viiden kilon verran. Tätä mä en tee sen takia, että joku mulle asiasta huutelisi, vaan sen takia, että mä olen kyllästynyt omaan huonoon kuntoon ja ainaiseen väsymykseen. Ja vaikka mä nyt olenkin laihduttamassa niin tämä ei tarkoita, että mä en hyväksyisi ylipainoa – kuten jo mainittua, jokainen saa olla sellainen kuin haluaa ja sen ei pitäisi keneltäkään olla pois.

5 kommenttia:

  1. Niin totta! Mua harmittaa varsinkin se, että blogimaailmassa tuntemattomat/ei niin tuntemattomat tulee haukkumaan anonyyminä ties miten, siis vaikka olisinkin sitä mieltä että joku ihminen on esim. ruma, niin en koe mitään tarvetta haukkumiseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sanoppa älä muuta. Välillä tuntuu, ettei ihmiset oikeasti ajattele yhtään sitä, miltä muista mahtaa tuntua ja ihan kaikkea ei ehkä pitäisi sanoa ääneen. Jotkut ihmiset on oikeasti herkkiä ja ottaa tuommoiset jutut tosi pahastikkin itseensä, joten kannattaisi välillä miettiä, että mitä sieltä suustaan (tai tässä blogimaailmassa näppäimmistöltä) päästää. Ihan uskomatonta, en voi muuta sanoa.

      Poista
  2. Hitto mitä ääliöitä, minulla ei hermot olis yhtään kestäneet. Olisin varmaan ollut niin häijy että olisin soittanut teinilauman perään poliisit ja seurannut tilannetta huvittuneena :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kävi kieltämättä itellänikin mielessä... :D Lohduttauduin kuitenkin ajatuksella, että tuolla alueella pyöri ainakin kahdet eri poliisit auton kanssa ja kolmas porukka vielä tuli kävellen vastaan, kun itse jatkettiin matkaa baariin, että toivottavasti ne poliisit löysi myös tän kyseisen teinilauman :D

      Poista
  3. Meitä ihmisiä on moneen junaan. Itsekin aina ihmettelen että mitä ihmettä ihmiset oikein ajattelee...?! Ei paljon järki liiku kaikilla.

    VastaaPoista