torstai 30. tammikuuta 2014

Tekisitkö sinä töitä kolmen euron tuntipalkalla?

Jo jokin aika sitten kirjoittelin tänne Espanjan taloustilanteesta tai lähinnä näistä kerjäläisistä, joita Barcelonan kadut on pullollaan. Jos silloin asian miettiminen oli mieltä avartava kokemus niin en olisi kyllä välttämättä arvannut, että olisin pian jälleen tämän asian äärellä, tällä kertaa hieman näkökulmasta mietittynä.

Kysymys siis kuuluu niinkuin otsikossakin sanotaan – tekisitkö sinä töitä kolmen euron tuntipalkalla? Minä voin ihan suoraan sanoa, että en todellakaan tekisi ja epäilisin, että ei tekisi myöskään kovi moni muukiin. Kolme euroa kuulostaa ihan naurettavan pieneltä summalta, enkä minä keksi, miten ihmeessä minä muka eläisin, jos tienaisin vain tuon verran jokaista työtuntia kohden.

Mistä moinen sitten tuli mieleen? Juteltiin tässä joku aika sitten parin kaverin kanssa näistä työtilanneasioista, keskustelussa oli siis mukana mun lisäksi yksi suomalainen ja yksi espanjalainen. Tämä aihe on nyt puhututtanut, koska minä ja E ollaan liikuttu pääasiassa nelosvuoden opiskelijoiden seurassa ja tekevät tällä hetkellä opinnäytetyötä, monet sitten vielä työskentelevätkin siinä samalla. Jotenkin päädyttiin puhumaan aiemmista työkokemuksista ja minä erehdyin sanomaan, että aiemmasta työstäni minä sain noin 8,5 euron tuntipalkkaa, mikä ei tuntunut minun mielestäni vielä kamalan paljolta. Tämä espanjalainen ystäväni sitten totesi työskennelleensä jo parina kesänä kolmen euron tuntipalkalla. Voin kertoa, että siinä kohtaa minun suuni loksahti auki.

Tiedostan kyllä, että kuulostan tässä kohtaa ihan kamalalta hemmotellulta suomalaiselta, joka ei tiedä todellisuudesta mitään – tämä ei ole tarkoitukseni. Kyllähän minä tiesin, että täällä on talousasiat retuperällä, mutta kyllä tuo keskustelu taas hieman avasi silmiä. Tuo keskustelu on palannut useamman kerran minun mieleeni tässä viime päivinä, enkä minä vain pääse tuosta yli enkä ympäri. Puhuttiin tuosta aiheesta enemmänkin ja mm. tämä meidän ystävämme haluaisi ulkomaille töihin, sillä Espanjassa ei yksinkertaisesti ole töitä tai jos on niin niistä saa niin pientä palkkaa, että rahaa vuokraan tai muuhun elämiseen ei jää. Me E:n kanssa todettiin, että täällä Espanjassa kaikki on niin halpaa, mutta ystävämme sitten totesi, että espanjalaisille mikään ei ole halpaa – kun palkka on huono niin jopa ne meidän mielestä niin halvat ruokatarvikkeet kaupassa maksavat paljon.

Tästä päästäänkin aasinsiltana toiseen aiheeseen. Koska rahaa ei ole, kodittomia on paljon ja nämä kodittomat sitten pyörivät tuolla kaduilla. Ihan täysin varma minä en ole, miten tämä asia todellisuudessa menee, mutta tämmöisen tarinan me kuulimme tuon keskustelun aikana – jos joku koditon Espanjassa tulee sinun kotiisi, sinä et voi soittaa poliisia ja pyytää häätämään tuota koditonta tyyppiä pois. Miksi? Koska kyseessä on koditon, joka tarvitsee myös katon pään päälle. Tuo juttu kuulosti niin uskomattomalta, että minä olen miettinyt, voiko tuo ihan oikeasti pitää paikkaansa, mutta toisaalta en keksi mitään syytä, minkä takia meille olisi valehdeltukaan. Ihan uskomatonta, en voi muuta todeta.

Monessa muussa maassa asiat on toki vielä Espanjaakin huonommin, mutta tämmöisten keskustelujen jälkeen minä todella tajuan sanonnan joskus on mentävä kauas nähdäkseen lähelle. Täällä mä oon ihan oikeasti tajunnut, että mulla on Suomessa asiat aika hiton hyvin ja ihan heti en taida valittaa uudestaan muka huonosta palkastani (jos siis töitä tulen vielä edes saamaan).

8 kommenttia:

  1. No en kyllä ihan, mutta tiedän että juuri opiskelijoille tuo on ns. normipalkka eli noin -50% normaalista...koska tiedän ettei työnantajani tätä lue, uskallan kertoa; itse aloitin 4 vuotta sitten 5€ tuntipalkalla jota sain noin reilut 2 vuotta..juu ei siinäkään paljoa riemusta kiljuttu..tällä hetkellä palkkani on kohonnut "äärimmilleen" ja saan pyörteästi noin 980€ käteen kuussa, siinä velvoitetaan minut työskentelemään 160h kuussa josta jokainen voi laskea tuntipalkan...kanssasisareni saavat Suomessa samasta työstä samalla kokemuksella noin tuplat enemmän plus ilta, lauantai ja pyhälisät joita täällä ei tunneta...joten se, että päätyy asumaan ja työskentelemään Espanjaan, sen motivaattorin täällä elämiseen täytyy olla joku muu kuin raha, se on sitä varten että niukin naukin selvitään arjesta...muistathan lisätä, että sähkön hintakin on Espanjassa on tällä hetkellä Euroopan kalleinta! Ja Espanjan laillinen minimipalkka on tällä hetkellä n. 640€ /kk jolla voidaan velvoittaa työskentelemään se 160h kuukaudessa....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En voi kuin ihmetellä, ihan suoraan sanottuna. Tuon sähkön joo tosiaan unohdin mainita! Meillekkin on vuokraisäntä muistaakseni kerran käynyt huomauttelemassa, että sähköä pitäisi säästellä ja vaikka mä olevinaan en turhaan pidä valoja yms turhaan päällä niin sen huomauksen jälkeen oon kiinnittänyt asiaan vielä enemmän huomiota, kun se kuulema niin kamalan kallista on. Vähän pistää kyllä nuo luvut miettimään, mä kun oon niin haaveillut, että Espanjana tulen töihin joskus, juu juu, varmasti tulen, mutta rikastumaan täällä ei kyllä taatusti pääse.

      Poista
    2. Tää maa kuuluu niihin joissa köyhät köyhtyy ja rikkaat rikastuu ja toi mun ylempi kommentti oli ehkä enemmän perusduunarin näkökulmasta...Sä opiskelet itsellesi "rikasta" alaa ja kun vaan pidät yllä tuota kielitaitoa (ehkä jopa opiskelet jotain lisää?) ja suomalaista työmoraalia niin en pidä yhtään mahdottomana ajatuksena että saisit täältä myös ihan hyväpalkkaisen työn n. 1500-2000€...pitää vaan hyvän työntekijän ja tarpeen kohdata ja siihen juuri nämä sinun luomat tuttavuussuhteet on kultaakin kalliimpia! On minulla kaveri täällä joka ansaitsee noin 2000€ kk mutta hänelle ei ole korvaavaa työntekijää löytynyt, joten hän on aika hyvässä etulyöntiasemassa, kohtaa kielitaito jossa espanjankielisessä työpaikassa suomenkieli on ehdoton heille sekä mahdollisuus tehdä ad:n hommia..välillä noita kyllä löytyy erikoisimmilta aloilta! Ja minä esim. harmittelen joka päivä että aikanaan ruotsi jäi oppimatta, siitä esim. saisin ihan älyttömän hyvän valttikortin itselleni täällä...mutta nyt ei riitä rahkeet kahden kielen parantamiseen samaanaikaan...mut joo siis jos on erikoisempi ala jota ei pystymetsäläinen pysty tekemään ja siihen valtavan laaja kielitaito niin varmasti löytyy myös parempipalkkaista työtä! Älä murehdi, se ei vaan välttämättä osu täällä kohdalle ensi yrittämällä.. ;) ja täälläkin niinkuin myös suomessa huomaa, että venäjän kielen taitajat on kovassa nousussa...ja kiinan.. ;)

      Poista
    3. Eli toisin sanoen, pitää rueta virkistämään muistia venäjän ja ruotsin kohdalta niin rupeaa ehkä töitä löytymään ;) Ei vaan, en mä nyt ihan mahdottomana ajatuksena pidä sitä, että palaisin joskus Espanjaan ja ihan jos rehellisiä ollaan niin mä oon jo yhdestä hotellista kysellyt harjoittelupaikkaa, kun se toinenkin harjoittelu pitäisi joskus saada suoritettua. Sitä mä en kyllä tiiä, haluanko mä enää jäädä ihan pysyvästi Espanjaan, mutta kyllä mulla ainakin kamala halu ois päästä tänne vielä joskus vähän pidemmäksi aikaa. Saa nähdä, miten tässä nyt sitten käy :) Jos nyt vaikka tuon espanjan kielen ensimmäisenä opettelisi niin saattaisi vähän auttaa asiaa..

      Poista
  2. Palkat tosiaan ovat aivan järjettömän surkeita. Juuri puhuttiin aiheesta yhden paikallisen kaverin kanssa tällä viikolla. Täyspätevä matematiikan opettaja saa 800e kuussa palkkaa tekemällä täyspäivästä työtä. Kuulostaa hirveältä. Kerroin kuinka Suomessa voi lääkisopiskelijanakin tienata tuhansia kuussa tekemällä keikkatöitä ja kuulin kuinka Espanjassa lääkisopiskelijat saavat hädin tuskin mitään korvausta yli 12 tuntisista työpäivistä ja harjoitteluista.
    Meidän maisteriopiskelijoista muutama teki nyt syksyllä harjotteluita joko ilman palkkaa (tapahtuu kyllä Suomessakin) tai sitten tyyliin 150e kuukausipalkalla ns. lounaskorvauksena. Sillä ei paljon vuokraa makseta.

    Täällä tosiaan ei voi laillisin keinoin heittää vuokralaista ulos, vaikkei hän olisi maksanut vuokraa moneen kuukauteen. Jos joku on asettunut taloksi, niin häntä ei voi edes poliisi häätää kadulle. Kaverini isällä on kuulemma pari kertaa käynyt huono säkä kun vuokralaiset on asuneet pari vuotta vuokria maksamatta.. kuulostaa myös ihan järjettömältä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on kyllä jotakin niin uskomatonta, en voi kuin pudistella päätä ja ihmetellä.. Tää samainen kaveri, jonka kanssa oon tästä aiheesta puhunut, on nyt kovasti suunnitellut ulkomaille lähtemistä ja töiden tekemistä jossain muualla, ei kuulema vaan tule toimeen sillä rahalla, minkä se täältä saa, jos nyt sattuu edes töihin pääsemään. Tuntuu muutenkin, että tyypit tekee täällä tosi pätkittäistä työtä (lähinnä nämä mun kaverit, opiskelijoilla kai ei niin ihmekkään?) ja vähän väliä niillä on joko joku uus työ tai sitten taas etsiivät jotain muuta.

      Toi on kyllä kans niin uskomatonta, että vuokralaista ei voi heittää ulos, jos ei oo vuokria maksanut. Nekö sitten asuu siellä tasan niin kauan kuin huvittaa, eivätkä maksa mitään? Jotenkin tuntuu niin järjenvastaiselta! :D

      Poista
  3. Saksassa on myös yllättävän paljon älyttömän pienellä palkalla työskenteleviä, vaikka Saksaa pidetäänkin talouden mallimaana. Saksalainen kaverini tienaa kuussa alle tonnin (miinus verot), vaikka käy ihan kokopäiväisesti töissä. Hänen kotiseudultaan ei löydy töitä juuri muuta kuin vuokratyöfirmojen kautta, ja ne vetävät niin kauheasti välistä, että työntekijän palkka on sitten aivan surkea. Ihan törkeää hyväksikäyttöä kyllä tuollainen. Käytännössä noilla vuokratyöfirmoilla vain kierretään irtisanomissuojaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan rehellisesti sanottuna, tämäkin kyllä yllätti, ihan oikeasti. Mä oon kuvitellut, että Saksassa olisi työasiat vähän paremmalla mallilla, mutta ei nyt kyllä tuokaan kuulosta yhtään hyvältä. Huh huh, taitaa Suomessa loppujen lopuksi aika hyvin olla asiat, kun vertailee vähän muuhun Eurooppaan..

      Poista